Broccoli de groene krachtpatser

Bijgewerkt: 3 sep 2018


Broccoli, iedereen kent deze groene groente. De meningen erover zijn echter verdeeld. Je houdt van deze groene rakker, of je vindt het vreselijk. Hij wordt ook wel de ‚groene bloemkool’ genoemd, niet helemaal ten onrechte overigens. Wat je mening er ook over is, feit is dat broccoli door menigeen tegenwoordig tot de superfoods wordt gerekend. Kris Verburgh bijvoorbeeld, arts en onderzoeker, claimt in zijn populaire boek ‚De Voedselzandloper’, dat met het regelmatig eten van jonge broccolischeuten je gezondheid positief wordt beïnvloed. Wij verzamelde de belangrijkste feiten over deze welbekende groene groente.


De feiten
  1. Broccoli behoort net als spruitjes, boerenkool, bloemkool, paksoi en waterkers tot de kruisbloemige familie.

  2. Broccoli bevat tal van belangrijke voedingsstoffen, waaronder; sulforafaan die antioxidanten en enzymen in ons immuunsysteem activeert om vrije radicalen en agressieve stoffen te vernietigen. Deze vrije radicalen en agressieve stoffen worden gezien als veroorzakers van ziekten zoals kanker, reuma en diabetes. Maar ook de vitamines A,B,C,E en K, en de mineralen calcium, kalium, fosfor, zink, ijzer en koper zijn aanwezig in deze groente. Broccoli bevat ook enorm veel vezels, die goed zijn voor onze darmflora en belangrijk bij het afvallen.

  3. Broccoli bevat per 100 gram: 20 kcal, 0 gr vet, 3 gr eiwit en 2 gr koolhydraten. Je vindt deze groene rakker dan ook terug in veel afslank methodes.

  4. Broccoli is goed voor je geheugen.

  5. Broccoli vertraagd het verouderingsproces.

  6. Bijna de helft van alle broccoli wordt in China geteeld. Daarna is de Verenigde Staten een grote producent van broccoli, waar de consumptie sinds 1980 verdrievoudigd is.

  7. De kern van de broccoli is te gebruiken als rauwkost in een salade, echt heel lekker.

  8. Circa 2000 jaar geleden werd door de Etrusken al broccoli geteeld uit wilde boerenkool.

  9. Verse broccoli heeft heeft een stevige steel met harde kern en kan circa 3 tot 5 dagen bewaard worden. De broccoli is overrijp wanneer, deze gele bloementjes heeft.

  10. Broccoli is makkelijk te verwerken in veel recepten. Je kunt het stomen of koken, echter maximaal 8 minuten om zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden. Daarnaast kun je broccoli gebruiken voor een ovenschotel, een roerbakrecept of zelfs in de soep.

Binnen ons gezin zijn er voor en tegenstanders van de broccoli. Eén ding is zeker, na het verzamelen van bovenstaande feiten komt de broccoli bij ons voortaan vaker terug op het menu.



Bronnen:

infoNu

ikkookbewust

broccolikoken


 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.