De Schijf van Vijf


Steeds meer mensen worstelen met de vraag; "wat is gezond eten en hoe pas ik dat toe in mijn leven?". De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum kan bij het beantwoorden van die vraag een handig hulpmiddel zijn. Natuurlijk is de Schijf van Vijf niet nieuw maar doordat deze wordt aangepast aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten, is deze tool nog altijd actueel.


Wat is de Schijf van Vijf?

De richtlijnen van de Schijf van Vijf zijn gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad en aangevuld met specifieke adviezen voor voedingsstoffen en voldoende energie. Eten volgens de Schijf van Vijf zorgt ervoor dat je voldoende eiwit, koolhydraten, vetten, vezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt om goed te functioneren. Tevens levert het een bijdrage aan het voorkomen van chronische ziekten zoals hart en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, verhoogd LDL-cholesterol en overgewicht.


Uit welke categorieën bestaat de Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf is verdeeld in vijf categorieën. Binnen elke categorie tref je producten aan die je helpen om gezonde keuzes te maken. Staat een product niet in de Schijf van Vijf dan voldoet het product niet aan de eisen van de Schijf van Vijf.

  1. Groente en Fruit

  2. Smeer- en bereidingsvetten

  3. Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

  4. Brood, graanproducten en aardappelen

  5. Dranken

Hoeveel moet ik eten volgens de Schijf van Vijf?

De hoeveelheid die je per dag zou moeten eten is afhankelijk van je geslacht, je leeftijd en hoe actief je bent. Over het algemeen gelden de volgende algemene adviezen voor alle volwassenen.


groente en fruit

Alle groente en fruit zijn goed. Snack groente zijn lekker als tussendoortje. Een fruitsalade is heerlijk bij je ontbijt en bij de warme maaltijd zorgt groente voor een goed gevuld bord. Eet per dag 250 gram groente en 2 stuks fruit. Groente bevat veel vezels en geven je daardoor een vol gevoel, waardoor je minder snel weer trekt hebt. Bijkomend voordeel groente bevat over het algemeen weinig calorieën.


Smeer- en bereidingsvetten

Ga voor zachte margarine of halvarine. Kies voor vloeibaar in plaats van een hard bak- en braadvet. Denk bijvoorbeeld aan olijfolie voor je salade of zonnebloemolie voor roerbak.


Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel

Eet minder vaak vlees en meer plantaardig. Met de Schijf van Vijf heb je volop variatie zoals peulvruchten, eieren, vis, noten en zuivel. Als je vlees eet, kies dan voor onbewerkt vlees (dus niet gepaneerd). Een handje ongezouten noten, maximaal 3 eieren per week en 2 tot 3 porties zuivel per dag.


Brood, graanproducten en aardappelen

Brood, volkoren graanproducten en aardappelen vormen over het algemeen de basis van meel maaltijden. Kies zo veel mogelijk voor volkoren brood en volkoren graanproducten. Deze bevatten meer vezels en geven je een voller gevoel, waardoor je minder snel weer trek hebt. Varieer naast je volkoren boterham, aardappelen en rijst ook eens met havermout, volkoren couscous of bulgur.


Dranken

Zorg dat je 1,5 tot 2 liter vocht per dag binnen krijgt. Water, koffie en thee zonder suiker staan ook in de Schijf van Vijf.


Niet in de Schijf van Vijf

Koekjes, snoepjes, frisdrank, vruchtenhagel, chips en andere zoutjes behoren niet in de Schijf van Vijf. Mag je deze producten dan nooit eten? Natuurlijk wel maar niet te veel en niet te vaak. Als regel kun je aan houden 3 tot 5 keer per dag iets kleins buiten de Schijf van Vijf zoals een klein koekje, waterijsje, een beetje tomatenketchup of een beetje honing voor in de yoghurt en daarnaast hooguit 3 keer per week iets groters uit de Schijf van Vijf zoals een stuk taart, glas frisdrank, een zakje chips, of een diepvriespizza.



Duurzaam & Gezond eten met de Schijf van Vijf

Gezond en duurzaam eten kan dus met behulp van de Schijf van Vijf. Om alle voedingsstoffen binnen te krijgen is het ook van belang om veel variëren want er is niet een product dat alle voedingsstoffen bevat. In de onderstaande korte animatie van het Voedingscentrum wordt alles nog eens kort uitgelegd.

Heb je vragen over hoe je de Schijf van Vijf in jouw leven het beste kan gaan toepassen of wil je een berekening wat de aanbevolen hoeveelheden voor jouw persoonlijk zijn? Twijfel niet, stuur vandaag nog een berichtje en samen bespreken we je wensen en de mogelijkheden.


#SchijfvanVijf #gezondeten

 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.