Havermout ontbijt

Bijgewerkt: 3 apr 2019



Overnight oats

Ontbijt is voor mij de belangrijkste maaltijd van de dag. In dit artikel schreef ik al waarom ik zo'n fan ben van het ontbijt. Nu het langzaam kouder begint te worden, heb ik meer de behoefte aan een stevig ontbijt. Met havermout kun je dan alle kanten op en het zit boordevol goede voedingsstoffen zoals ijzer, B-vitamines, vitamine E, magnesium en fosfor.


Havermout bevat veel langzame koolhydraten en zorgt daarvoor voor een stabiele(re) bloedsuikerspiegel. Hierdoor hoeft je lichaam minder insuline aan te maken om de glucose uit je bloed te verwijderen. De vezels in havermout zorgen ervoor dat je langer verzadigd gevoel behoudt en minder snel trek hebt in een ongezonde zoete snack. Havermout past dus uitstekend in een voedingsschema voor tijdens het afvallen. Havermout kan het risico op hart en vaatziekte verkleinen, doordat het zorgt voor een verlaging van de totale cholesterolwaarde en het LDL-cholesterol. Genoeg redenen dus om havermout aan je voedingspatroon toe te voegen.


Havermoutpap is lekker warm in je buik en dat is super fijn tijdens koude najaars- en winterdagen. Havermout klinkt wel een beetje oubollig maar het is al een tijdje hartstikke hip en bovendien super gezond.


Hoe eet je havermout?

Er zijn verschillende methodes om havermout te bereiden. Ik zet ze hieronder even op een rijtje.

In een pannetje.

Voor warme pap is circa 200 ml halfvolle melk en 4 á 5 lepels havermout nodig. Je doet de havermout met de melk in een pannetje en brengt het geheel al roerend aan de kook. Laat het zachtjes een minuut of vijf doorkoken tot de havermout gaar is. Voeg aan de warme pap de toppings zoals vers fruit en noten of zaden toe en klaar is je warme ontbijtje.


Overnight oats

De naam zegt het eigenlijk al, het moet een nachtje staan voordat je het überhaupt kunt eten. Dit houdt in dat je het een avond van te voren moet worden klaar maken. Ideaal voor mensen met weinig tijd in de ochtend. De verhouding melk en havermout is essentieel voor een goed resultaat. Gebruik je te veel melk, dan wordt het net soep. Gebruik je te weinig melk, dan lijkt het meer op cement. De juiste verhouding is 1/3 havermout en 2/3 melk. Meng 120 ml halfvolle melk, 40 gr havermout, kaneel naar smaak en een snuf zout in een kom en laat het een nachtje (overnight) in de koelkast staan. Voeg er in de ochtend de toppings zoals vers fruit, noten of zaden aan toe.


Uit de magnetron

Wie in de ochtend geen zin heeft om in een pannetje te roeren, is er een snellere methode. Hiervoor gebruik je de magnetron. Roer de melk en havermout door elkaar en verwarm deze twee minuten in de magnetron op 600 watt. Roer het geheel daarna nog een keer door en voeg de toppings zoals vers fruit, zaden en noten toe.


Rauw

Ik krijg nogal eens de vraag; "Kun je havermout ook rauw eten?". Het antwoord is simpel: "ja dat kan". Je mengt de havermout met de melk, yoghurt of kwark, voegt er nog wat toppings zoals vers fruit, lijnzaad, noten of pindakaas aan toe en het is klaar voor consumptie. Sommige mensen ervaren dat het wat zwaar op de maag ligt maar meestal verdwijnt dat als je het een paar keer geprobeerd hebt.


Extra tips

Mensen met een koemelkallergie kunnen de halfvolle melk vervangen door amandelmelk of havermelk. En de magere yoghurt of -kwark kan vervangen worden door geitenyoghurt.

Pas op met het toevoegen van gedroogd fruit zoals rozijnen en abrikozen. Ze bevatten meer suikers dan de verse variant, eet er daarom niet te veel van.


#ontbijt #havermout

 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.