Ontbijt is de motor van de dag

Bijgewerkt: 3 sep 2018


Ben jij een liefhebber van het ontbijt of moet je er niet aan denken als je net uit je  bed komt? Persoonlijk ben ik er een enorme fan van. Zonder ontbijt functioneer ik gewoon niet optimaal. Als ik s'avonds naar bed ga, kan ik bij wijze van spreken al uit kijken naar mijn ontbijt van de volgende ochtend. Het is voor mij echt de motor van de dag. Na een goed ontbijt kan ik er weer uren tegen aan, het is voor mij de belangrijkste maaltijd. Na mijn ontbijt van havermout met kwark aangevuld met noten en fruit voel ik me helderder en zit ik bomvol energie. Dus de hoogste tijd om deze maaltijd eens behoorlijk in het zonnetje te zetten.


Het belang van ontbijt na je nachtrust

Na een goede nachtrust heeft je lichaam een goed ontbijt nodig. Want ook s'nachts verbruikt je lichaam energie voor je hersenen en ook je hart moet blijven pompen. En wat dacht je van je ademhaling? Je lichaam is gedurende je slaap dus eigenlijk heel druk bezig. Voor al deze activiteiten haalt je lichaam glucose uit je lever. Het is dus belangrijk dat deze energie in de ochtend zo snel mogelijk weer wordt aangevuld door middel van een ontbijt. Je kunt het een beetje vergelijken met een houtkachel die de hele dag moet branden. Die moet je in de ochtend ook opnieuw aanmaken, om het vuur aan de gang te krijgen.


Zonder ontbijt de deur uit

Veel mensen gaan zonder ontbijt de deur uit. Ze hebben er geen tijd voor. Als excuus wordt vaak gebruikt dat ze in de ochtend te druk zijn met de kinderen aan te kleden. Soms gaan zelfs de kinderen zonder ontbijt de deur uit. Daardoor ontstaat het probleem dat je 'motor' niet goed op gang komt, terwijl er op je werk of op school wel van je verwacht wordt dat je optimaal presteert en alert bent. Het is gebleken dat kinderen die geen ontbijt of een ongezond ontbijt op hebben, minder geconcentreerd zijn op school. Wat weer tot slechtere schoolprestaties zou kunnen leiden. Kinderen die niet ontbijten zijn ook sneller geneigd om ongezonde snacks te eten, wat het risico op obesitas vergroot. Om dit probleem onder de aandacht te brengen doen veel scholen inmiddels mee aan het nationaal schoolontbijt.


Ontbijt gezond, als je wilt afvallen.

Ook als je wilt afvallen is een gezond ontbijt erg belangrijk. Het brengt je later op  de dag minder in de verleiding tot een ongezonde snack, die bomvol suikers zitten en waarin vitamines en mineralen meestal ontbreken. Bovendien brengt een gezond ontbijt een snellere  spijsvertering op gang. Wanneer je niet ontbijt zal je lichaam in een soort van spaarstand komen, waardoor het afvallen een stuk moeilijker wordt. Het lichaam weet namelijk niet, wanneer het weer gezonde voeding krijgt. Niet ontbijten zal ook leiden tot meer en zwaarder tafelen bij het avondeten. Iets wat de nachtrust niet ten goede zal komen, waardoor de kans bestaat dat ook hierdoor de spijsvertering ontregeld zal raken.


Waaruit bestaat een gezond ontbijt?

Een ontbijt moet bestaan uit een goede combinatie van eiwitten en koolhydraten. Deze zetten je stofwisseling hard aan het werk. Eiwitten zijn namelijk voor het lichaam lastiger te verteren dan  koolhydraten en zullen dus langer voor een verzadigd gevoel zorgen. Een gezond ontbijt bestaat uit brood met beleg of ontbijtgranen aangevuld met fruit en zuivelproducten. Kies bij de ontbijtgranen altijd voor een type zonder toegevoegde suikers. Bereidt de ontbijtgranen met halfvolle of magere melk, yoghurt of kwark en vul het  eventueel aan met fruit en noten. Je kunt er ook voor kiezen om het geheel in de blender te gooien en er een smoothie van te maken. Let op dat je bij brood altijd de volkoren variant kiest, deze geeft meer verzadiging.  Voor broodbeleg kies je magere kaas (30+) of vleeswaren zoals kipfilet. Kies bij wijze van uitzondering voor jam zonder toegevoegde suikers, honing of notenpasta wanneer je zoetbeleg lekkerder vindt. Het ontbijt wordt dus terecht de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd.





 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.