Waarom afvallen niet lukt



In de eerste weken val je meestal snel af. Dit komt doordat je in deze fase vooral veel vocht verliest. Daarna gaat het meestal langzamer. Het advies is om niet meer dan een pond per week af te vallen. Het komt echter wel eens voor dat mensen op een bepaald gewicht blijven steken. Hier kunnen een aantal redenen voor zijn.


Je hebt onbewust je oude eet en drink gewoonte weer opgepakt.

Doordat je de eerste periode wat sneller afvalt, kan het idee ontstaan dat het afvallen weinig moeite kost. Waardoor je minder alert bent op wat je eet en ongemerkt ga je weer terug gaat naar je oude voedingspatroon. Het tijdelijk bijhouden van een eetdagboek kan inzicht geven in je eet- en drinkgedrag.


Je denkt dat je gezond eet en drinkt

Je bent begonnen met afvallen en denkt dat je super gezond bezig bent maar eigenlijk heb je je onvoldoende verdiept in de materie. Tijd dus om je kennis over afvallen en gezond eten te vergroten. Fabrikanten van producten laten ons graag laten geloven dat een product gezond is, terwijl het eigenlijk niet in een afvaldieet hoort. Lees bijvoorbeeld altijd de ingrediëntenlijst en voedingstabel van een product.


Je eet minder maar beweegt te weinig.

Bij afvallen gaat het om de combinatie van gezond eten en voldoende bewegen. Eet je op een gezonde manier maar val je niet of weinig af. Onderzoek dan eens of je wel voldoende beweegt. Als algemene regel voor beweging tijdens het afvallen, kun je 60 minuten matig intensieve beweging aanhouden. Dit hoeft niet aan één stuk maar mag je ook verdelen over de dag. Zoek naar een beweging die jij prettig vindt.


Je hebt geen goed afvalplan gemaakt

Een goed afvalplan geeft je inzicht in hoeveel je elke dag mag eten en drinken, hoeveel je moet gaan bewegen. Welke productengroepen zijn jou valkuilen en welke doe je al helemaal goed. Een afvalplan bevat ook een streefgewicht en langer termijn doelen. Een goed afvalplan is de basis naar een nieuwe leefstijl, waarbij je stap voor stap leert wat gezond eten is.


Je hebt meer spiermassa gekregen door sporten

Om het afvalproces te ondersteunen, ben je gaan sporten. Dat is helemaal goed! Door het sporten heb je meer spierkracht gekregen. Spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet en daardoor lijkt het alsof je niet of minder afvalt. Laat je hierdoor niet ontmoedigen want met spiermassa verbrand je meer calorieën dan met vet.

Je volgt een te streng afvaldieet

Als je een te streng afvaldieet volgt, kan het zijn dat het voor jou te eenzijdig is, je krijgt dan te weinig voedingsstoffen en calorieën binnen. Het lichaam kan hierdoor in een soort van spaarstand terecht gaan komen, waardoor je stofwisseling trager gaat werken.

Een streng afvaldieet is vaak moeilijk vol te houden en leert je meestal niet wat gezonde voeding is.


Je drinkt te veel energierijke drankjes

Dat er in frisdrank en energydrankjes veel suiker en dus veel calorieën zitten, dat weten de meeste wel als ze aan een afvaldieet beginnen. Voor vruchtensappen en fruitsmoothies is dat anders. Verre weg de meeste afvallers denken dat deze drankjes gezond zijn. Toch is het tegendeel waar want vruchtensap en fruitsmoothies bevatten al snel veel suiker en calorieën. De gemiddelde fruitsmoothie van 250 ml bevat al snel 7 suikerklontjes. Het advies is dan ook om water, thee en/of koffie zonder suiker te drinken.


Medische reden

Er kunnen verschillende medische redenen zijn waarom je niet afvalt. Misschien gebruik je een bepaalde medicatie waardoor het afvallen moeilijker is of waarvan je misschien zelfs wel aankomt. Misschien heb je last van een traag werkende schildklier. Het kan zelfs zijn dat je eetpatroon dermate is verstoord, dat afvallen voor jou lichaam op dit moment niet mogelijk is. Indien je vermoed dat een medische reden de oorzaak is dat je niet kunt afvallen, bespreek dit dan met je huisarts.

Genetische aanleg

Natuurlijk kan een genetische aanleg de reden zijn van je overgewicht, waardoor afvallen een stuk moeilijker is. Dit komt echter heel weinig voor. Heb een vermoeden dat een genetische aanleg er voor zorgt dat je overgewicht hebt, bespreek dit dan met je huisarts.


#afvallen




 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.