Winterdipje? Tijd om je weerstand een boost te geven.

Bijgewerkt: 3 apr 2019


Gezond eten kan de hele dag door.

Het is winter en velen van ons voelen zich een beetje lamlendig, niet echt ziek maar ook niet helemaal fit. Je bent een beetje aan het snotteren of misschien lig je zelfs in bed met griep. Het zijn allemaal tekenen dat je weerstand verminderd is. Bacteriën en virussen hebben dan de kans om toe te slaan.


Met de volgende adviezen breng je jouw weerstand in rap tempo weer omhoog.

Eet Gezond

Wanneer je gevarieerd eet krijg je automatische alle belangrijke vitamines binnen. Vooral vitamine C kan je weerstand een enorme boost geven. Vitamine C vind je voornamelijk in groente en fruit. Groente en fruit die rijk zijn aan vitamine C zijn:

  • citrusvruchten: sinaasappelen, grapefruit, mandarijnen en citroenen.

  • overig fruit: frambozen, aardbeien, zwarte bessen, meloenen en kiwi's.

  • aardappelen.

  • sommige groente: koolsoorten, sla, paprika en tomaten.

Vitamine D is ook belangrijk bij het in stand houden van onze weerstand. Vitamine D verkrijgen we onder andere uit zonlicht. Aangezien de dagen in de winter korter zijn en de intensiteit van het zonlicht minder, is het belangrijk om vaker naar buiten te gaan, zodat ons lichaam toch voldoende vitamine D kan aanmaken. Vitamine D kunnen we echter ook uit voeding halen. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en komt voor in visoliën en vette vis, margarine en halvarine, eieren, melkproducten.


Onder normale omstandigheden is het niet nodig een vitaminesupplement te gebruiken. Toch kan het in sommige situaties wel aan te raden zijn. Dit hangt echter van je persoonlijke omstandigheden af. Raadpleeg voor gebruik altijd eerst een arts, of het gebruik van een vitaminesupplement voor jouw verstandig is.

Drink voldoende

Als je te weinig drinkt worden de afvalstoffen in je lichaam niet goed verwijderd. Zorg er dus voor dat je voldoende drinkt, water en thee zijn hiervoor het beste. Drink zo weinig mogelijk alcohol, het kost je lichaam namelijk extra moeite om de alcohol verwijderen. Waardoor deze minder andere afvalstoffen en ziekteveroorzakers verwijdert.

Ga naar buiten en kom in beweging

Juist in de winter is het belangrijk om naar buiten te gaan en in beweging te komen. Maak eens extra wandelingetje met de hond. Ga eens lopen of fietsen naar de markt in plaats van met de auto. Je wordt er fitter en relaxter van. Bovendien doe je ook nog eens extra vitamine D op. Voldoende beweging in de buitenlucht zorgt tevens voor dat je lekker slaapt

Voorkom stress

Stress vraagt enorm veel energie van je lichaam en vormt daardoor een risicofactor op het verlagen van je weerstand. Probeer na te gaan welke momenten bij jou stress veroorzaken. Wellicht kun je zaken anders aanpakken of plannen zodat de hoeveelheid stress gereduceerd kan worden. Zorg daarnaast voor voldoende ontspannings- en relax mogelijkheden. Kortom plan momentjes voor jezelf in je agenda.

Ventileer je huis

In de winter zijn we geneigd het huis potdicht te houden en de kachel een graadje hoger te zetten. Juist dat zorgt ervoor dat ziektekiemen, bacteriën en virussen zich optimaal in je huis kunnen ontwikkelen. Wanneer je dagelijks je huis ventileert, voorkom je dat.

zorg voor voldoende hygiëne

Het klinkt misschien betuttelend om te vermelden maar was regelmatig je handen. Bacteriën bevinden zich echt niet alleen op de toiletbril. Wat denk je van bijvoorbeeld je mobieltje, make-up spullen, afstandsbediening of toetsenbord.

Vervang ook regelmatig je keukentextiel zoals vaatdoekjes, theedoeken en handdoeken.


De meeste bacteriën bevinden zich aan deurkrukken, zeker in openbare gelegenheden. Sommige openbare horecagelegenheden kun je je bestelling via een tablet doorgeven. Daar zitten ook mensen aan die het niet zo nauw nemen met het wassen van hun handen. En wat te denken van pin- en geldautomaten, deze zitten vol met allerlei viezigheid. Wanneer je een lage weerstand hebt, is het zeker aan te raden om regelmatig je je handen te wassen.

Zorg voor voldoende slaap

Wanneer je onvoldoende slaapt, dan komt je lichaam minder tot rust. Met als gevolg dat je weerstand snel achteruit zal gaan. Effecten hiervan zijn al merkbaar bij minder dan 7 uur slaap per nacht. Zorg er voor dat je de avond rustig af bouwt en op tijd naar bed gaat.


Aan een lage weerstand is dus wel degelijk iets te doen. Met een paar kleine aanpassingen voel je je als snel een stuk fitter.






 Happy met Eten

Lagestraat 25

6953 BB  Dieren

06 - 24366280

happy.met.eten@gmail.com

K.v.K 72116242

BGN - lidnummer: 4921

  • Grijs Facebook Icon
  • Gray Instagram Icon
  • Gray Pinterest Icon

© 2018 - 2020 My with       by Chris Landzaat from Happy met Eten - All rights Reserved.